Markt vereisten voor laadstations

Elektrische voertuigen bieden steeds grotere actieradius.

De markt voor elektrische wegvoertuigen zal blijven groeien en in de loop daarvan zullen personenauto’s die uitsluitend op batterijen werken een steeds grotere actieradius bieden. Wir-Duurzaam biedt de laadpalen die hiervoor bestemd zijn.

 

Essentiële voorwaarden voor deze ontwikkeling zijn niet alleen hoogefficiënte motoraandrijvingen en lichtgewicht voertuig accu’s met een hoge capaciteit, maar ook een landelijke laadinfrastructuur met laden faciliteiten op particuliere en openbare parkeerplaatsen en parkeergarages, zoals winkelcentra in de binnenstad of de buitenwijken. en commerciële centra, of bij ‘power tankstations’, dat wil zeggen laadpalen met meerdere snellaadpunten op grote snelwegen zoals autosnelwegen en rijkswegen.

Laadstation met meerdere snellaadpunten

Het opladen van een elektrisch voertuig, net als het “tanken” van een traditioneel voertuig, is een centraal doel voor de acceptatie van volledig elektrisch reizen over lange afstanden. Op de weg hoeft het laadproces dus slechts enkele minuten te duren en dat vraagt ​​om een ​​snellaad infrastructuur die zoveel mogelijk lijkt op het huidige netwerk van tankstations voor fossiele brandstoffen. Laadstations met snellaadpunten zijn dan ook het marktsegment van de laadinfrastructuur dat naar verhouding de krachtigste halfgeleider modules nodig heeft.

 

Vanwege de beperking van de laadstroom in de huidige batterijtechnologie, zijn snellaadpunten in de eerste plaats bedoeld voor snel tussentijds opladen (uitbreiding van de actieradius) en niet om de batterij volledig op te laden. Met de huidige batterijtechnologie zijn laadstromen van meer dan 150 A alleen mogelijk ten koste van de levensduur van de batterij. Bovendien moet naarmate het batterijniveau (State of Charge, SoC) toeneemt, de laadstroom sterkte worden verminderd. Met de huidige batterijtechnologie beperkt dit het snel tussentijds opladen tot een bereik tussen 30% en ongeveer 80% van de batterijcapaciteit. Snelladen moet daarom een ​​aanvulling zijn op het volledige opladen dat wordt uitgevoerd wanneer het elektrische voertuig lange stops maakt.

Korte laadtijden door middel van vermogenselektronica

Voor korte laadtijden van minder dan 30 minuten is een laadvermogen van 40 kW nodig voor een batterijcapaciteit van ongeveer 20 kWh. De ‘on-board’ laadtechniek met AC/DC omvormers die gebruikt worden voor lagere wattages en veelal gevoed worden vanuit het 230 V netwerk is niet meer zuinig vanwege het benodigde vermogen voor snel laden. Boven een laadvermogen van circa 22 kW hebben daarom DC-snellaadpunten waar de benodigde DC-spanning ‘off-board’ uit het AC-energienet wordt opgewekt de voorkeur. Moderne vermogens halfgeleider modules zijn onmisbaar voor dergelijke snellaadpunten.

Belangrijke componenten van toekomstige elektrische mobiliteit

Vermogenselektronica is een sleuteltechnologie voor de mobiliteit van de toekomst op basis van hybride en volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Indien mogelijk moeten onbewaakte snellaadstations buiten 20 jaar betrouwbaar en veilig werken. Aan de vermogens halfgeleider modules worden daarom niet alleen eisen gesteld aan lage verliezen en module topologieën waardoor de laadpunten kleine afmetingen kunnen hebben, maar ook aan een hoge mate van betrouwbaarheid over een breed temperatuurbereik en tegen zo laag mogelijke kosten . Uitval van grootschalige systemen bij een ‘power tankstation’ op de snelweg kan leiden tot het achterlaten van voertuigen. In vergelijking met benzine- en diesel tankstations zouden de effecten hiervan groter zijn, omdat de energiereserves in een elektrisch voertuig kleiner zijn en het netwerk van laadstations minder dicht.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.